Från 40 till 120 miljoner med mycket stark lönsamhet
Alstras utveckling det gångna året, med en organisk tillväxt på 293% talar sitt tydliga språk. Vår strategi med lokalförankring, som enkelt och tryggt förser villaägare i södra Sverige med lönsamma solcellsanläggningar, är en framgångsrik väg framåt. Både för våra kunder och för bolaget.
Alstra grundades med visionen att Solceller är det självklara valet för netto noll 2045. För oss hänger alla delar ihop. Det är våra medarbetare, våra kunder och vår företagskultur som driver företaget framåt med en tydligt uttalad strategi. Alstras framgång går tillbaka till 2017, då jag som delägare och VD, etablerade solcellsbolaget Kopernicus AB. Ett delägarskap och en anställning som jag avvecklade november 2020 med insikten att se livet från den ljusa sidan i solcellsbranschen. Tillsammans med ett 10 tal medarbetare från Kopernicus lanserade vi Alstra i april 2021. Tillsammans hade vi över 30 års samlad erfarenhet från solcellsbranschen. Bolagets samlade kunskap och kompetens finns inbyggt i hela vårt erbjudande, från offert till färdig leverans. Vi har lärt av våra framgångar. Hela tiden med fokus på att på bli bäst på det vi håller på med.
Ett starkt konsumentvarumärke
Alstras strategi är att bygga ett starkt konsumentvarumärke med stor igenkänning och särprägel. Nyckeln är bland annat att vara den lokala aktören som enkelt och tryggt förser villaägare i södra Sverige med lönsamma solcellanläggningar. Vi finns vid våra kunders sida hela tiden för en problemfri tillvaro, med egna säljare, montörer och elektriker nära där våra kunder bor. Enkelt och tryggt med en positiv energi. Det är vårt motto. Vi menar att kvalitet och kundnöjdhet kommer bli avgörande konkurrensfaktor i takt med att fler aktörer etablerar sig på marknaden. Därför är vårt kundlöfte ”Den trygga vägen till solenergi” med målet att ha 100% nöjda kunder. Ett steg mot 100% kundnöjdhet är att vi kvalitetssäkrar varje moment i vår process – från första kundbesök till installation. För oss är det oerhört viktigt att tillhandahålla egna resurser och personal i alla moment.

Geir Larsen VD Alstra Nordic AB
Fortsatt hållbar tillväxt
Vi är organiserade för 100% organisk tillväxt där kundnöjdhet, kvalitet och lönsamhet har varit övergripande faktorer. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till ca 17,0 MSEK, med en omsättning på 120 MSEK. En organisk tillväxt på 293 % och en ökning i vår lönsamhet med 560%. Trots fantastiska resultat, är vi samtidigt ödmjuka. Marknaden har varit gynnsam det senaste året, en oväntat hög efterfrågan på solceller, kopplat till en turbulent omvärld med krig i Europa, elektrifieringen och skenade elpriser. Med en allt högre inflation och ökade räntekostnader under våren 2023, ser vi därför en normalisering i efterfrågan. Alstra är väl anpassat till det nya normala. Vi ser med positiv energi på framtiden och har förberett bolaget för en fortsatt hållbar tillväxt med god lönsamhet. Vi har under året gått från 14 anställda till att idag vara 53 anställda. Vi har etablerat kontor i Kungsbacka, Arlöv, Halmstad och Kristianstad, samt utvecklat en effektiv och kunnig organisation där alla våra montörer är certifierade hos Svensk Solenergi.
Våra kunder ska få en positiv upplevelse
Med vårt fokus på nöjda kunder och god förståelse får våra kunders behov, har vi under året tillsatt tjänsten Customer Succsses Manager. Denna roll jobbar brett inom hela vår organisation. Syftet är att förstå och vara lyhörd inför våra kunders förväntningar – allt för att våra kunder ska få en positiv upplevelse genom hela processen. Dessutom har vi rekryterat en Teknisk Supporttjänst som hjälper våra kunder med tekniskt och praktiskt stöd för en problemfri installation.
Alstra arbetar aktivt med att göra leveranstiden så kort som möjligt, och under året har vi bland annat utökat vår lagerkapacitet med ett centrallager i Bjärnum. Dessutom säkerställer vi tillgängligheten av material genom att köpa in större volymer direkt från producenter. Tack vare ett dedikerat och kunnigt säljteam har vi en god orderreserv tillsammans med egna montörer och elektriker som balanserar en installationstid på 3 månader.
Under hösten 2022 lanserade vi vårt erbjudande ”snabbspåret” där vi garanterar våra kunder hembesök och offert inom 7 dagar, något som har uppskattats och gett god effekt på vår orderingång och kundnöjdhet.
Premium solcellslösning
Under våren 2023 lanserade vi vårt premium solcellspaket Alstra Max Plus som är den bästa solcellslösningen man kan köpa på marknaden just nu. Alstra Max Plus checkar i alla hållbarhetsboxar och är ekonomiskt och miljömässigt överlägset. Högst elproduktion, bäst prestanda och tillverkade med 100% förnybar energi inom Europa.
I dessa dagar introducerar vi även en komplett lösning för batterier. Det innebär att man kan bidra till att stödja Svenska Kraftnätet genom effektbalansering, samtidig som man generera bra intäkter på sin solcellsanläggning. Avkastningen på en investering i energilagring med ett batteri på 10 kW effektkapacitet kommer kunna återbetalas på 4 – 5 år.
Genom utökad satsning på elbilsladdning kan vi nu också erbjuda elbilsladdare till ett attraktivt pris, i samband med köp av en komplett solcellsanläggning.
Kontinuerligt arbete med vårt varumärke och våra värderingar
Det är extra spännande att vi i samband med vårt nya verksamhetsår förankrar vår strategi med tydligare varumärkesplattform och kommunikationskoncept. Syftet är att vår kommunikation tydligt ska spegla varumärket Alstra, vem vi är och vad vi står för. Men framförallt för att möta våra kunders behov och drivkrafter. Vi kommer successivt att gå över till vår nya design och uttrycket i vår nya tonalitet.
Alstras framgång efter två års drift återfinns i en tydlig strategi samt i insikten att Alstras värdegrund bygger på att våra medarbetare är Alstras viktigaste tillgång. De är bärare av vår företagskultur som är grunden för att bygga hållbara relationer internt och externt. Genom att kontinuerligt arbeta med vår värdegrund säkerställer vi att medarbetarna trivs, att Alstra är en attraktiv arbetsplats och att våra kundrelationer utvecklas.
Jag vill tacka våra kunniga medarbetare, som med ett stort personligt engagemang i varje kund, är beredda att gå långt och testa gränser. Våra medarbetare värdesätter den personliga relationen med våra kunder, vilket finns inbyggt i våra värderingar; Modiga, Personliga, Kunniga. Vi är alla är laddade inför ännu ett år med nöjda kunder och lönsam tillväxt.
Geir Larsen
VD