Meny

För villaägare

Vi är specialiserade på solceller, lagring, och laddning för villaägare.

Guide: Köpa solceller

Här guidar vi dig genom hela köpprocessen.

Varför solceller?

Det finns många anledningar att skaffa solceller.

Så funkar solceller

Få koll på hur en solcellsanläggning fungerar i praktiken.

Solceller

Vi har högeffektiva och prisvärda paneler från välkända tillverkare.

Helhetslösning

Vår helhetslösning för bäst lönsamhet.

Stödtjänster

Tjäna pengar på ditt batteri och stötta elsystemet och samhället.

Batterier

Våra solcellsbatterier hjälper dig att få ut det mesta av din anläggning.

Laddboxar

Vi erbjuder smarta laddboxar som är kompatibla med din anläggning.

 

Viktigaste punkterna vid köp av en solcellsanläggning. Hembesök är ett krav!

Hembesök från en säljare från Alstra

DEL 2.     Kräv alltid ett hembesök!

Våra säljare får självklart många frågor i samband med köp av en solcellsanläggning, och självklart vill vi hjälpa andra intresserade att få svar på viktiga frågor. Därför kommer vi att lista de vanligaste och viktigaste frågorna här som hjälp till fler för att även ni skall kunna alstra energi från solen.

Detta är en av de vanligaste frågorna, men även en otroligt viktig. Många solcellsföretag skickar ut offerter genom att titta på bilder på internet, utan att genomföra ett hembesök. Hur skall man genom att titta på Google Maps kunna undersöka takets skick, kontrollera exakta mått, omgivning som eventuellt kan skugga. Dessutom tillsammans med kunden titta på kabeldragning och placering av växelriktare. Sedan vill man ha en signatur på ett avtal som ofta kommer att behöva justeras i ett senare skede.

För oss på Alstra är detta en icke-fråga då våra säljare inte kan lämna en offert utan att ha varit på hembesök. Vårt specialbyggda beräkningsprogram bygger på lång erfarenhet och kräver både bilder, mått och information om förutsättningarna på plats. Först då kan våra ingenjörer göra en korrekt offert. Det tar oftast inte mer än 3 dagar från ett hembesök till att offerten är klar att skickas till kund.

Riskerna med att inte fått ett hembesök är många och kan bli väldigt dyra i slutändan.

Felaktiga mått! Genom att använda de mått som internetbilder ger får man inte de riktiga måtten. Följderna blir ofta att den anläggning som offererats inte får plats, layout måste ändras på plats och som kund är det då väldigt svårt att stå på sig och få det man faktiskt skrivit under.

Inte kontrollerat underlaget! Har man inte varit på plats och kunnat kontrollera vad som finns under takpannorna för exempel kan man inte heller räkna på rätt infästningsmaterial. Detta är väldigt viktigt så att man har rätt material baserat på takets förutsättningar och kunna göra vind och snölastberäkningar på ett korrekt sätt. I värsta fall visar detta sig inte förrän första höststormen och infästningarna håller inte på grund av man inte gjort ett hembesök och kanske gjorts sina beräkningar på felaktiga förutsättningar.

Finns det något som skuggar! Vid Alstras hembesök kontrollerar våra säljare även om det finns några skuggningar som kommer att påverka produktionen framöver. Har detta inte gjorts får man en offert som lovar mer än den kommer att kunna leverera. Våra ingenjörer använder informationen  om eventuella skuggningar i våra beräkningar, allt för att du som kund skall få en offert och anläggning som håller vad den lovar.

– Många missar – ger fel förutsättningar! Om man inte använder korrekt underlag för att göra sina beräkningar och använder detta till at ta fram en offert kan man lätt bli lurad av låga priser och hög produktion. Det är tyvärr vanligt att våra säljare ser offerter från andra som bygger på helt felaktiga underlag och glädjekalkyler. Svårt för seriösa företag att bli jämförda med, då det ofta är för låga kostnader och för hög produktion och detta ger ju avsevärt lägre återbetalningstider och högre avkastning, dock glädjesiffror som är långt ifrån verkligheten.

– Tilläggskostnader på plats! När sedan leveransen finns på plats och montörerna har anlänt (ofta ett inhyrt företag som installerar) upptäcks i bästa fall felen och det blir diskussioner på plats för att hitta lösningar. Vi på Alstra har egna montörer och egna elektriker och äger därför hela processen och kvaliteten hela vägen, men mer om vikten av montörer och elektriker i Del 3. Lösningar som ofta innebär fördyrningar för kunden för att installationen skall kunna genomföras är de är på plats, annars får kunden invänta en tid längre fram. I värsta fall lyfter installatörerna inte upp felen, utan installerar ändå och kör där ifrån.

Allt vi gör – det gör vi för att alla våra kunder skall bli våra framtida ambassadörer. Det lyckas vi bara med om alla våra kunder är nöjda med vårt arbete.

DEL 3 handlar om betydelsen av egna montörer och elektriker. Klicka här för att komma till del 3.

Hembesök är ett måste

Boka hembesök och få offert

En egen solcellsanläggning är ett steg mot en mer hållbar livsstil. Vi hjälper dig hela vägen från anpassad installation till lönsam elproduktion. 

Boka hembesök
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound