Hembesök ett måste när du ska investera i solceller!
Det är detaljerna som gör skillnaden. Vid en komplex installation som solceller är det mycket som kan gå fel, om man inte har koll på just detaljerna. Och framförallt – hembesöket säkerställer att du får en korrekt offert. Därför gör Alstra alltid ett personligt hembesök innan vi inleder ett nytt solcellsprojekt. Hur ett hembesök går till? Det reder vi ut tillsammans med Per Linde, säljare och rådgivare hos Alstra.
Varför görs hembesök inför en solcellsinstallation?
Det finns fortfarande många aktörer som baserar sina offerter på alldeles för generella grunder. Det finns till och med de tjänster där köparen själv matar in sina uppgifter i ett formulär på nätet. Risken för fel och tvivelaktiga offerter blir på det här sättet stor. Men vi på Alstra jobbar inte så. Den trygga vägen till egen solenergi startar alltid med ett hembesök från oss. Under hembesöket skapar vi rätt förutsättningar för att kunna ge dig en korrekt offert. Resultatet av denna blir att vi kan utföra en korrekt installation, inklusive säkerhetsanordningar. Hembesöket är också ett bra tillfälle där vi tillsammans kan spåna på idéer kring designen på anläggningen, komplettera och ändra planer.
Det är väldigt sällan det blir ändringar efter offert. Vi är noggranna när vi besiktigar din villa, eftersom vi levererar offerter med fasta priser, utan överraskningar. Men ibland ändrar vi layouten på anläggningen under installationen. Det kan förekomma mindre justeringar, men aldrig några större ändringar. Det har till exempel hänt att vi inte sett att taket inte varit tillräckligt bra under hembesöket, vilket kan medföra vissa ändringar i lösningen. Men alla justeringar är bara för kundens bästa, säger Per Linde.
Vad händer under hembesöket?
Under ett hembesök kommer huset och taket att inspekteras. Detta behöver ske på plats för att Alstra ska se alla förutsättningar i verkligheten.
Jag brukar vara väldigt ”hands on”, visa hur infästningen går till och förklara vad växelriktaren gör på en väldigt grundläggande nivå. Vi på Alstra är medvetna om att solceller är en stor investering och gör därför vårt yttersta för att ge dig som kund den mest optimala lösningen. Inför alla större köp hade jag själv uppskattat om någon gått igenom allt på ett pedagogiskt sätt, säger Per.
Drönare underlättar inspektion av taket
Alstra använder drönare för korrekt information om taket. Den hjälper oss att ge våra projektörer den information de behöver, att vara tydliga i vårt arbete om takets förutsättningar, samt ger dig som kund en uppfattning om hur den färdiga solcellsanläggningen kommer att se ut. Drönaren är också ett betydligt säkrare sätt att inspektera ett tak, eftersom Alstras personal kan stå på marken medan drönaren fotograferar från luften. Drönaren kan däremot inte bedöma skicket på taket, det gör jag via en vindslucka eller med hjälp av en takstege. På så sätt kan jag komma upp på taket och göra en korrekt bedömning av skicket.
Fördelarna med att använda drönare är säkerhet och ökad precision. Måtten som jag tar på plats är på centimetern, och det kan vara skillnaden mellan om man får in en extra solpanel eller inte. Drönaren har effektiviserat vår process med korrekt layout, projektledning och offert enormt, vilket gynnar våra kunder. Slutligen blir det mer tid för det personliga mötet, eftersom vi kan prata med kunden om hur solceller fungerar och samtidigt förstå deras önskemål och behov, säger Per Linde.
Praktiska frågor inför ett hembesök
Inför ett hembesök är det bra att ha koll på var elcentraler sitter och göra plats runt omkring dem. Vidare är det bra att ta fram elräkningen så att vi på Alstra ska kunna se dina behov. Ett hembesök är också ett bra tillfälle att ställa frågor, så förbered gärna dina frågor i förväg så att du inte glömmer något.
Normalt sett tar ett hembesök mellan 45 och 90 minuter. Under denna tid ska vi hinna med att inspektera huset och de fysiska förutsättningarna, och diskutera igenom kundens önskemål. Efter hembesöket sammanställer jag underlagen till våra ingenjörer som då kan producera en korrekt offert. Redan på hembesöket kommer jag och kunden överens om när vi kan gå igenom offerten tillsammans. Det sker normalt sett inom ett par dagar. Med offerten har kunden alltså ett korrekt beslutsunderlag och kostnadsbild. Nu finns alla förutsättningar för att påbörja en lyckad solcellsinstallation, avslutar Per.
Jag är intresserad – hur kommer jag igång?
Genom att besöka oss här på hemsidan har du redan tagit första steget. Du kan enkelt boka ett hembesök här, och läsa mer om hur vår process fungerar. Välkommen till livet på den ljusa sidan!